Het komt helaas vaak voor: patiënten die zich willen inschrijven bij een huisartsenpraktijk, maar te horen krijgen dat er geen huisarts beschikbaar is. Helaas hebben we te maken met een landelijk tekort aan huisartsen. Praktijken zijn daardoor genoodzaakt om nieuwe inschrijvingen te weigeren.

Waarom kan ik me niet inschrijven bij de huisarts?

Dat kan zijn omdat de praktijk vol is, of als de afstand naar de huisartsenpraktijk groter is dan 15 minuten. We hebben hier eerder al een nieuwsbericht over geschreven. De laatste reden kan zijn als er fundamentele verschillen zijn over de te leveren zorg. Bijvoorbeeld de wens voor alternatieve geneeswijzen die niet worden aangeboden door de huisartsenpraktijk.

Let op: Ondanks opnamestops hebben huisartsenpraktijken wél zorgplicht om u spoedzorg te verlenen.

Wat kan ik doen als er geen huisarts beschikbaar is?

We adviseren u als eerste om de huisartsenpraktijken bij u in de buurt te polsen. Meestal kunt u op de website vinden of zij beschikbaar zijn voor inschrijvingen of niet. Twijfelt u? Neem dan contact op met die huisartsenpraktijk.

Is er hierna nog steeds geen huisarts beschikbaar? Bel dan met uw zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling. Zorgverzekeraars hebben (net zoals huisartsen) een wettelijke zorgplicht om te zorgen dat u passende zorg krijgt. Zij kunnen u helpen om u in te schrijven bij een huisarts in uw buurt (zorgbemiddeling). Of om een passend alternatief voor uw (medische) situatie te vinden.

Zoekt u een (nieuwe) huisarts in Heerlen?

Onze praktijk is open voor inschrijving voor nieuwe patiënten. Wij hanteren wel een postcodebeleid: dat houdt in dat nieuwe inschrijvingen in ons werkgebied worden geaccepteerd. We vertellen er graag meer over.